Hosting, czyli serwer od dostawcy

Hosting, czyli serwer od dostawcy

W sieci znajdziesz wiele ofert dostawców usług internetowych. Kuszące są oferty serwerów darmowych. Zdarzają się wśród nich dobre oferty. Czemu z nich nie skorzystać? Zanim jednak taką decyzję podejmiesz, zważ, że praktycznie nie masz żadnego wpływu ani na jakość usługi, ani na jej stałość. Często też nie możesz liczyć na żadną pomoc administratora.

Płacisz – wymagasz
Wydzierżawienie miejsca na płatnym serwerze zapewnia Ci komfort pracy i niezbędną często pomoc techniczną. Płacisz – wymagasz.
Cztery kwestie przed decyzją o wykupieniu miejsca na serwerze płatnym rozważyć trzeba koniecznie:

– rozmiar udostępnianej powierzchni dyskowej,
– wielkość miesięcznego lub rocznego transferu danych,
– ilość obsługiwanych domen i subdomen, kont e-mail, baz SQL,
– warunki dostępu do serwera.

Powierzchnia dyskowa

Na serwerze potrzebujesz miejsce na:

– instalację programu Joomla i rozszerzeń,
– różne dokumenty – pliki graficzne, dźwiękowe, filmy, pliki programów,
– bazę lub bazy danych,
– pocztę.
Ilość niezbędnego miejsca na serwerze zależy od Twoich zamierzeń – ilości i wielkości projektowanych serwisów, planowanych usług.
Na rdzeń Joomla i ewentualne rozszerzenia wystarczy kilkanaście MB. To nie jest problem. Ten tkwi w ilości danych, jakie będą niezbędne do działania witryny lub witryn.

Uwzględnić trzeba przy tym zarówno dane umieszczane w plikach na serwerze, jak i naturalne systematyczne rozrastanie się bazy danych.

Instalacja pakietu głównego Joomla! wymaga około 7 MB dysku. Nawet duża ilość rozszerzeń nie zajmie więcej, niż kolejnych kilka MB. Do tego należy dodać miejsce na bazę MySQL, w której będzie zapisana zawartość serwisu.

Można przyjąć założenie, że 200 tekstów zajmuje ok. 2 MB w bazie danych. Łatwo obliczyć w przybliżeniu niezbędną ilość miejsca na serwerze.

Minimum to około 10MB. Oferowane zwykle przez dostawców 50-100MB w podstawowych wersjach ofert spełni więc najprawdopodobniej, przynajmniej na początku, Twoje oczekiwania.

Jeśli jednak w Twoim serwisie będzie sporo np. plików typu MP3, z których każdy zajmuje 1-3 MB. Jeśli będziesz udostępniać pliki programów, e-booki, itd., to bardzo szybko wyczerpiesz owe 100, 200 czy nawet 500 MB.

A przecież potrzebujesz jeszcze miejsce na pocztę, na kopie zapasowe? Jest zrozumiale, że myśleć wówczas trzeba o koncie, którego pojemność określana jest w gigabajtach.

Zwróć przy tym uwagę, że usługodawcy często określają odrębnie pojemność konta WWW, pojemność bazy danych oraz konta pocztowego.

Limit transferu

Miesięczny lub roczny limit transferu, lub szerzej – limit ruchu – zdecyduje o faktycznie ponoszonych opłatach.

W skład limitowanego ruchu wchodzą: dane pobrane z serwera WWW, nagłówki zapytań i odpowiedzi protokołu HTTP oraz transfer generowany przez protokół FTP (serwer FTP), SMTP, POP3 i innych usług uruchomionych na Twoje potrzeby.

Im częściej strona będzie odwiedzana, im więcej będzie na niej materiałów multimedialnych czy plików do pobrania, tym transfer będzie większy. Dla średniej wielkości serwisów transfer rzędu 10-20 GB miesięcznie jest zwykle wystarczający. Dla serwisów często odwiedzanych, oferujących duże ilości multimediów czy pobieranie plików programów warto poszukać oferty z nielimitowanym transferem danych.

Z limitem transferu wiąże się niedostrzegana czasem kwestia dopuszczalnego rozmiaru wczytywanych plików. Standardowo bywa to 8MB. Dużo, ale w przypadku serwisów udostępniających pliki do pobrania ten limit może być za mały. Zwróć więc na tę kwestię uwagę.

Domeny, subdomeny, bazy danych i konta e-mail
Usługodawca może w ramach jednego konta udostępniać możliwość obsługi jednej lub wielu domen i subdomen, jednego lub wielu kont pocztowych, jednej lub wielu baz danych.

I w tej mierze wybór zależy, jak zwykle od Ciebie i Twoich potrzeb.

Jedna kwestia wymaga wyjaśnienia. Jedną bazę danych można wykorzystać do obsługi wielu domen czy subdomen, a więc wielu witryn. Bezpieczniej wprawdzie jest dla każdej witryny założyć odrębną bazę danych, ale Joomla dysponuje mechanizmem identyfikacji tabel konkretnej witryny, tak że usługa hostingowa ograniczona do jednej bazy danych nie stanowi istotnej przeszkody w realizacji szerzej zakrojonych planów.

Narzędzia i dodatkowe usługi

Wysoka jakość świadczonych usług i bogactwo oferowanych możliwości leży w interesie usługodawców internetowych. Nie zawsze jednak dobra reklama usług idzie w parze z ich wysoką jakością. Wysoka jakość i dobre narzędzia kosztują! Korzystając z tanich ofert, sprawdź w miarę możliwości jakość oferowanych usług, popytaj znajomych.

Dowiedz się na przykład, czy będziesz dysponować panelem administracyjnym znacznie usprawniającym obsługę konta. Popytaj o szybkość reakcji administratorów na zgłoszone zapytania i prośby. Zorientuj się, czy możesz liczyć na rzeczywiste wsparcie techniczne w przypadku problemów, czy tylko na zdawkowe odpowiedzi typu: To wina oprogramowania.

Niektórzy dostawcy gwarantują, że ich serwery są dostosowane do wymagań Joomla! I zwykle tak jest w istocie. W każdym bądź razie możesz się spodziewać w takich przypadkach wsparcia kompetentnego administratora.

Bywa, że usługodawcy umożliwiają zainstalowanie Joomla w wersji udostępnianej wraz z całą usługą hostingową. To niewątpliwe oferty warte uwagi. Zwłaszcza, jeśli dostawca usługi zapewnia także możliwość aktualizacji oprogramowania na tej samej zasadzie.

Wybór dostawcy

Aby wyszukać i wybrać najodpowiedniejszą ofertę, skorzystaj z:

listy największych dostawców usług hostingowych: http://www.top100.pl
katalogu: Polski hosting: http://www.polskihosting.pl/

Autor: Stefan Wajda